Vefat üzüntüsünü daha üzerimizden atamadan, kanunun emrettiği bazı resmi işlemlerin yapılması gerekmektedir. Bu işlemleri ‘‘ölümün tespiti ve ölüm belgesinin alınması’’ , ‘’Defin işlemleri ve nakil’’ ve ‘’ Vefat edene ilişkin hukuki sürecin takibi’’ olarak üç başlıkta inceleyebiliriz.
1- ÖLÜMÜN TESPİTİ VE ÖLÜM BELGESİNİN ALINMASI
Ölüm, bir sağlık kuruluşunda gerçekleşmişse ölüm belgesi bu sağlık kurumu tarafından düzenlenecektir.
Eğer ölüm, sağlık kurumları dışında gerçekleşmiş ise, artık ölüm belgesi cenazenin bulunduğu yerdeki belediye tabibi tarafından, belediye tabibi bulunmayan yerlerde toplum sağlığı merkezi hekimi, oda yoksa aile hekimi tarafından, bunların hiçbirinin bulunmadığı hallerde ise ölüm belgesi düzenleme yetkilisi tarafından düzenlenecektir. Bu yetkili de yoksa veya makul sürede bu yetkiliye ulaşılamayan yerlerde ölüm belgesi jandarma karakol komutanları veya köy muhtarları tarafından verilir.
2- DEFİN İŞLEMLERİ ve NAKİL
Vefat edenin defnedilmesi hem dinen hem de toplum sağlığı açısından oldukça önemlidir. Ülkemizde ölüm belgesi olmayan hiçbir cenaze defnedilemez. Mezarlık olarak belirlenen yerlerin dışına cenazelerin defnedilmesi yasaklanmıştır. Cenaze işlemleriniz için 188’i arabilirsiniz. Cenazenin başka bir şehre nakli gerekiyorsa İlçe Sağlık İşleri Müdürlüğü'nden Yol Nakil Belgesi alınması gerekmektedir.
3- HUKUKİ SÜRECİN TAKİBİ
Miras hukuku gereğince, vefat edenin üzerine kayıtlı bulunan taşınır ve taşınmaz malvarlıkları, mirasçılara geçmektedir. Böyle acı günlerde herhangi bir hak kaybına uğramamanız ve işlerin daha hızlı sonuçlanmasını sağlamak için Gündoğdu Hukuk Bürosu olarak hukuki süreci bir avukat aracılığı ile takip etmenizi tavsiye ederiz.
Bununla birlikte bu süreci kendiniz takip edecek olursanız şu hususlara dikkat etmekte fayda vardır.
1- Vefat edenin, nüfus kaydının güncellenmesi gereklidir.
2- Veraset ilamı, mahkeme kararı ile mirasın paylaştırılmasını ifade eder. Veraset ilamının alınması için zamanaşımı süresi yada hak düşürücü süre söz konusu değildir. Fakat en kısa sürede alınması hukuken daha sağlıklı sonuçlar doğuracaktır. (Noterden de veraset ilamı çıkartılabilir.)
3- Vergi Usul Kanunu gereğince veraset ve intikal vergisi için veraset beyannamesinin verilmesi gereklidir. Aksi takdirde mirasın intikali mümkün olmayacaktır.
4- Veraset ve İntikal vergisi işlemleri tamamlandıktan sonra malvarlıklarının devri işlemlerine başlanmalıdır. Bu da gayrimenkul işlemleri için vefat edenin taşınmazlarının kayıtlı olduğu tapu sicil müdürlüklerine, maaş için vefat edenin bağlı olduğu sosyal güvenlik kurumuna, arabası için aracının kayıtlı olduğu trafik tescil müdürlüklerine, bankadaki menkul değerleri için vefat edenin mallarının bulunduğu bankalara müzekkere yazılır ve müzekkereye ilam eklenerek mirasın intikali sağlanır.